با اشتباهات زندگی‌مان چگونه مواجه شویم؟

هنگامی که شما پی به اشتباه خود بردید. کار درست و مسئولانه این است که اشتباه خود را بپذیرید. و در چنین مواقعی پذیرش عواقب کارتان می‌تواند راه حلی برای برون رفت از این اشتباهات باشد. نوع اشتباه خود را تشخیص دهید و خود را برای رویارویی با آن آماده کنید. در این مورد با طرف مقابل خود صحبت کنید و از اشتباهی که صورت گرفته است، عذر خواهی کنید. سپس موقعیت را ترک کنید تا کمی اوضاع آرام شود.

تشخیص اشتباه

شما باید خودتان را برای انواع سرزنش‌ها آماده کنید. از میزان اشتباهی که از شما سر زده است با خبر شوید و یک آمار درستی از این اشتباه به دست آورید. در این مورد باید مسئولیت‌پذیر باشید. هر کس ممکن است، اشتباه کند. در بیشتر موارد اشتباه کردن بخشی از زندگی ما انسان‌ها است. توجه داشته باشید، پذیرفتن کار اشتباه از طرف شما نشانه ضعف و یا ناتوانی شما در انجام امورات محوله نیست. به یاد داشته باشید برای انجام ندادن و یا اشتباه انجام دادن کار خود توجیه نتراشید. پذیرفتن اشتباه در بیشتر مواقع بهتر از توجیه آوردن برای اشتباه است.

خودتان را سرزنش نکنید

هر گاه اشتباهایی مرتکب شدید، خودتان را سرزنش نکنید. شاید کم کاری شخص و یا گروهی دیگر نیز در این اشتباه دخیل باشد. اما تمام قصور را از شما ببینند. شاید این امر هم به خاطر آن باشد که شما اشتباه خود را گردن گرفته‌اید اما در چنین مواردی حق ندارید، دیگران را در اشتباه شخصی خود شریک کنید. به یاد داشته باشید، پذیرش اشتباه نشانه آن نیست که با شما هیچ گونه برخوردی نباید بشود.

پذیرش اشتباه شجاعت می‌خواهد که هر کس از عهده آن بر نمی‌آید. شاید همین پذیرفتن اشتباه باعث شود دقت‌تان را در انجام اموراتی که به شما محول شده، بالا ببرید. شما می‌توانید از اشتباهتان، درس عبرت بزرگی بگیرید تا در آینده دوباره آن را تکرار نکنید. به عنوان مثال، اگر پروژه‌ای در زمان معین به پایان نرسید و شما هم از پرسنل این پروژه باشید، شما می‌توانید کم کاری هایی که از خودتان سر زده را لحاظ کنید، به فکر محکوم کردن دیگران نباشید، حتی اگر آنها بخشی از این مشکل به وجود آموده باشند.

کار را به بعد موکول نکنید

سعی کنید به محض اینکه اشتباهی از شما سر زد همکار و یا همکاران خود را در جریان بگذارید. چرا که ممکن است، به زودی اتفاق ناخوشایندتری به خاطر اشتباهی که از شما سر زده، به وجود آید. در چنین شرایطی شما و دیگر همکارانتان باید زودتر اقداماتی را صورت دهید تا بر مشکلات اضافه نشود. یادتان باشد هر چقدر شناسایی مشکل زودتر صورت گیرد، حل آن نیز کم هزینه‌تر خواهد بود اما اگر مشکلات و اشتباهات روی هم انبار شوند، شاید دیگر وقتی برای جبران در اختیار نداشته باشید. شما با یک اقدام فوری می‌توانید از بروز انواع مشکلات پیشگیری کنید.

نگذارید یک اشتباه باعث شود تا کل سیستم به هم بریزد. پذیرش و رفع اشتباه در چنین شرایطی بسیار حیاتی است. یادتان نرود شما باید در مورد اشتباهی که از شما سر زده است، جوابگو باشید. هر چقدر مشکلات به وجود آمده از اشتباهاتتان کمتر باشد، به نفع شما خواهد بود. با این تفاسیر پذیرش اشتباه و عنوان کردن آن کاملا به نفع شما است. البته ممکن است، اشتباهی که از شما سر زده، آن چنان حیاتی نباشد. در چنین شرایطی اگر می‌توانید بدون آنکه به مجموعه کاری خود ضرر بزنید، مشکل را برطرف کنید. نیازی نیست دیگران را از هر اشتباهی که از شما سر می‌زند، باخبر سازید.

اعتراف کنید که اشتباه کرده‌اید

پذیرش اشتباهی که انجام داده‌اید، نشانه آن است که شما قبول دارید که در انجام کار خود قصور کرده و دچار اشکال هستید. پذیرش چنین امری گرچه دشوار است اما نمونه‌ای از مسئولیت‌پذیری شما را نشان می‌دهد. چرا که هر شخصی چنین مسئولیتی را بر عهده نمی‌گیرد.

عذر خواهی کردن

وقتی کاملا مشخص شد که مشکل پیش آمده، حاصل از اشتباه شما است. عذرخواهی کنید و از مشکلی که پیش آمده، ابراز تاسف کنید. اشتباهی که از شما سر زده است، را قبول کنید تا بتوانید بیشتر و با خیال راحتری پی رفع مشکل باشید. به عنوان مثال، می‌توانید بگویید:«من متاسفم که پروژه را خراب کرده‌ام. این تقصیر من است و مسئولیت همه چیز را درمورد اشتباهی که صورت داده‌ام می‌پذیرم».

احساسات شخص مقابل را درک کنید

وقتی که اعتراف می‌کنید، در انجام دادن کاری که به شما محول شده بود، اشتباه کرده‌اید. ممکن است مدیر و یا سر کارگر شما عصبی و یا ناراحت شود. در چنین شرایطی با توجه به خلقیات طرف مقابل بگویید که درک می‌کنم، عصبی و ناراحت باشید. در حد امکان می‌توانم برای جبران این اشتباه، تلاش کنم. چنین حرف‌هایی باعث می‌شود، شخص مقابل کمی آرام شود. البته این کار ممکن است، روی همه افراد تاثیرگذار نباشد. در چنین شرایطی حتما موقعیت خود و طرف مقابل خود را بسنجید. سپس ابراز ندامت کنید.