بیست و شش مهارت مقابله با استرس

دنیای امروز، دنیای سخت کار کردن و تلاش مستمر است. در محیط های کاری گوناگون، ما با انواع مشکلات و دغدغه ها روبرو هستیم. همه ی این مشکلات دست بدست هم میدهند تا استرس های مختلف را در زندگی تجربه کنیم؛ استرسی که عامل بسياري از بیماری هاست. ولی برای مبارزه با استرس که در دنیای امروز اجتناب ناپذیر به نظر میرسد ، چه باید کرد؟


برای مقابله با استرس ها يا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شيوه مديريت صحيح، آنها را به ما می آموزد. با رعايت و بکارگيری اين روشها، می توانيم علاوه بر حل يا کم کردن مشکلات به آرامش پايدارتری دست يابيم و استرس خود را کنترل کنیم:

1- به خداوند توکل کنيم.

توکل به خدا یکی از راههای کاهش استرس است. وقتی انسان ياد خدا را در دل خود زنده نگهدارد و ارتباط روحی و معنوی بين خود و خدا برقرار کند، به آرامش عميق، همراه با خشنودی می رسد و با توکل به خدا از هرگونه استرس و اضطراب و فشار روانی رها می شود.

2- زمانی برای آرامش در نظر بگیرید.

فرقی نمی‌کند که سه بار در هفته به باشگاه ورزشی بروید، آخر هفته‌ها پیاده‌روی کنید، یوگا تمرین کنید یا شبی یک ساعت کتاب بخوانید؛ شما نیاز دارید که زمان و فضایی را برای آرامش ذهن خود و دور کردن افکار منفی در نظر بگیرید.

3- مدیتیشن کنید.

همه ما مدیتیشن را انجام نمی دهیم اما دلیل آن این است که فواید آن را نمی دانیم زیرا با دانستن فواید آن قطعاً به آن روی می آوریم. مدیتیشن به ما فرصت این را می دهد که از راه مثبت نفس بکشیم و دم و بازدم مناسبی داشته باشیم. این نفس کشیدن مناسب، احساسات مغزی را از ما دور می کند که این موضوع کافی نیست. نفس های عمیق به ما کمک می کند که ضربان قلب خود را پایین بیاوریم و با نشانه های استرس مبارزه کنیم. همچنین ذهن فرد را از چیزی که باعث استرس شده شفاف می کند و آن را در ذهن او کوچک می کند.

4- عوامل استرس زا را کم کنيم.

عوامل بی شماری ممکن است باعث استرس ما شوند. که بايد این عوامل استرس زا را شناخته و سعی کنيم از زندگی خود حذف کنيم. برای مثال، اگر شلوغی موجب ناراحتی ما می شود، زمانی را برای خريد انتخاب کنيم که خلوت باشد.

5- خواب کافی داشته باشید.

به اندازه کافی خوابیدن باعث می شود که در طول روز انرژی لازم را داشته باشید و همچنین می تواند به شما کمک کند تا با استرس روزانه خود بجنگید. یک چرت کوتاه مدت می تواند بدن شما را ریست کند و بدن ما هنگام خواب تمام علت های استرس را خاموش می کند.

6- موسیقی را فراموش نکنید.

چیزی را امتحان کنید که به لحاظ روانی، استرس را در دوردست‌ها نگاه می‌دارد. موسیقی یکی از بهترین روش‌ها برای آرام‌سازی و از بین بردن استرس است و در همه گروه‌های سنی، اقشار جامعه و هر نوع جنسیتی کاربرد دارد. موسیقی‌ای را انتخاب کنید که بر شما تاثیرگذار است.

7- مطالعه کنید.

خواندن روشی خوب برای از بین بردن استرس است. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که شاد و پرنشاط هستند، کتاب‌های کمیک، رمانتیک یا هر چیزی را که به شما احساس خوبی می‌دهد انتخاب کنید. علاوه بر این‌ها می‌توانید از کتاب‌های مذهبی یا معنوی هم در زمینه کمک بگیرید؛ هر کتابی که پیامی مثبت و نیک درباره مردم یا جهانی که در آن زندگی می‌کنیم، بدهد.

مقابله با استرس, راه های مقابله با استرس, راههای مقابله با استرس
راه های مقابله با استرس

8- به چیز دیگری بیندیشید.

اگر ذهنتان آنقدر درگیر مشلات است که نمی توانید مدیتیشن کنید، حواستان را به یک موضوع دیگر پرت کنید. مثلا دوست دارید به کجا سفر کنید، یا خانه رویاهایتان را تصور کنید.

هدف از این کار دور کردن استرس است. هر چه تصور شما به واقعیت نزدیک تر باشد ، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

9- نفس عمیق بکشید.

استرس و عصبانیت باعت کوتاه تر و تند شدن تنفس می شود، در صورتی که آرامش با نفس های عمیق و آرام همراه است، پس برای تغییر وضیعیت تنش خود، حالت نفس کشیدن خود را تغییر دهید.

یک آه بلند بکشید. حالا تصور کنید که شکم شما مکانی قدرتمند است. در حالی که تمرکز شما روی شکمتان است سعی کنید نفس عمیق بکشید. دم، احساس کنید که شکم و پهلوهایتان باد می شود. بازدم، احساس کنید که شکم و پهلوهای شما جمع می شود. این کار را 10 بار تکرار کنید و هر بار احساس آرامش بیشتری کنید

10- عشق بورزید.

یکی از راه های کم کردن استرس و داشتن آرامش بغل کردن حیوانات خانگی و یا ناگهانی بغل کردن یکی از دوستان و یا افراد خانواده است. وقتی با دوست خود راجع به مسائل خوب صحبت می کنید، در واقع استرس خود را کم می کنید.

متخصصان می گویند روابط اجتماعی به مغز شما کمک می کند بهتر فکر کند و شما را تشویق کند که برای مسائلی که قبلا حل آنها غیر ممکن می نمود، راه حل مناسب پیدا کنید. مطالعات نشان داده روابط فیزیکی مثل نوازش یا بغل کردن ، به کاهش فشار خون و استرس کمک می کند.

11- تصویرسازی کنید.

تصویری شاعرانه و آرامش‌بخش را همچون ساحل یا علفزار در ذهن خود تصور کنید. از همه حس‌های پنج‌گانه خود در این زمینه بهره ببرید. آیا بوی گیاهان، دریا و گل‌ها را می‌توانید در هوا تجسم کنید؟ آیا صدای پرندگان را می‌شنوید؟ ذهن ما نمی‌تواند تفاوت بین تصور و واقعیت را از هم تمیز دهد؛ بنابراین صحنه‌های آرامش‌بخش خود را در ذهن تصویر کنید. شما همچنین می‌توانید تجسم کنید که استرس و انرژی‌های منفی از بدن شما خارج می‌شود. ذهنتان را آزاد بگذارید و تصاویری برای رهایی از استرس خلق کنید.